Page 60 - Programació del Festival Càntut a Cassà de la Selva
P. 60
ARTICLE
El cant redoblat
Comunitat, paisatge i memòria
col·lectiva
Arrelat al Mediterrani, el cant re- cantar redoblat fins que vaig anar a veu-
doblat és un tipus de cant que ha re unes caramelles de Nadal amb l’Anna
sobreviscut en racons concrets del fa uns anys. Té la característica de ser la
territori gràcies a la transmissió suma d’una cosa que ha estat sempre allà
oral. Reconegut pel so gutural i el i a la vegada és molt desconeguda per a
joc d’oscil·lacions de la veu al final molta gent resident a l’illa. Vam quedar
de cada frase, aquesta manera de fascinades i ens va interpel·lar creativa-
cantar no és només una tècnica vo- ment. Jo, personalment, vaig anar fa un
cal sinó també un gest cultural que parell d’anys a fer un curs de caramelles
parla de comunitat, de paisatge i de per aprendre a redoblar i, a hores d’ara,
memòria col·lectiva. us puc dir que ho faig cada dia!”, afirma
Lara Magrinyà.
El redoblar ha tingut presència en D’aleshores ençà, el duet ha seguit
diferents indrets de parla catala- investigant: “L’endemà vam buscar sen-
na però és a les Illes Balears on se se parar arxius de cançons redoblades
n’han conservat les formes més re-
coneixibles. Una expressió popular
i, alhora, profundament espiritual:
un cant que es cantava en diversos
moments socials, incloses les feines
i les festes. Des de la Guerra Civil
queda acotat a mostres puntuals de
caràcter folklòric o a les caramelles,
però actualment diversos col·lectius
i artistes s’hi tornen a acostar. Ja fa
uns anys que el duet musical L’aran-
nà, format per Lara Magrinyà i Anna
Sala, basa el seu projecte de recerca
i creació en la tradició musical d’Ei-
vissa i Formentera i, en especial, el
cant redoblat. “Jo soc eivissenca però
de pares no eivissencs de naixement i
aquest era un món desconegut per mi.
Tot i créixer a l’illa, no havia sentit mai

