Page 60 - Programació del Festival Càntut a Cassà de la Selva
P. 60

ARTICLE

        El cant redoblat

        Comunitat, paisatge i memòria


        col·lectiva



        Arrelat  al  Mediterrani,  el  cant  re-  cantar redoblat fins que vaig anar a veu-
        doblat  és  un  tipus  de  cant  que  ha   re unes caramelles de Nadal amb l’Anna
        sobreviscut  en  racons  concrets  del   fa uns anys. Té la característica de ser la
        territori  gràcies  a  la  transmissió   suma d’una cosa que ha estat sempre allà
        oral.  Reconegut  pel  so  gutural  i  el   i a la vegada és molt desconeguda per a
        joc d’oscil·lacions de la veu al final   molta gent resident a l’illa. Vam quedar
        de  cada  frase,  aquesta  manera  de   fascinades i ens va interpel·lar creativa-
        cantar no és només una tècnica vo-  ment. Jo, personalment, vaig anar fa un
        cal sinó també un gest cultural que   parell d’anys a fer un curs de caramelles
        parla de comunitat, de paisatge i de   per aprendre a redoblar i, a hores d’ara,
        memòria col·lectiva.               us puc dir que ho faig cada dia!”, afirma
                                           Lara Magrinyà.
        El  redoblar  ha  tingut  presència  en   D’aleshores  ençà,  el  duet  ha  seguit
        diferents  indrets  de  parla  catala-  investigant: “L’endemà vam buscar sen-
        na  però  és  a  les  Illes  Balears  on  se   se  parar  arxius  de  cançons  redoblades
        n’han conservat les formes més re-
        coneixibles.  Una  expressió  popular
        i,  alhora,  profundament  espiritual:
        un cant que es cantava en diversos
        moments socials, incloses les feines
        i  les  festes.  Des  de  la  Guerra  Civil
        queda acotat a mostres puntuals de
        caràcter folklòric o a les caramelles,
        però actualment diversos col·lectius
        i artistes s’hi tornen a acostar. Ja fa
        uns anys que el duet musical L’aran-
        nà, format per Lara Magrinyà i Anna
        Sala, basa el seu projecte de recerca
        i creació en la tradició musical d’Ei-
        vissa i Formentera i, en especial, el
        cant  redoblat.  “Jo soc eivissenca però
        de  pares  no  eivissencs  de  naixement  i
        aquest era un món desconegut per mi.
        Tot i créixer a l’illa, no havia sentit mai
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65